Цените на жилищата в България през последните 100 години: исторически преглед и анализ

Автор: imi.bg | Качена преди 2 месеца


<p><em>Индекс на цените на жилищата в България (2010 = 100). Бумът от 2000-те години е последван от спад след 2008 г., а през последното десетилетие цените отново растат до рекордни нива.</em><br /><br />В продължение на цялото столетие българският жилищен пазар преминава през драматични обрати &ndash; от скромния пазар в началото на XX век, през десетилетия на държавно регулиране и недостиг, до съвременните цикли на рязък възход, спад и нови върхове. Цените на жилищата в България са силно повлияни от историческите събития и икономически режими. Разглеждането на този период дава ценна перспектива за професионалната аудитория: инвеститори и икономисти могат да проследят как войни, политически промени, инфлация, урбанизация и глобални процеси са оформяли търсенето, предлагането и достъпността на жилищата.</p> <h3>Ранен XX век: скромен пазар и аграрно общество</h3> <p>В началото на XX век България е предимно аграрна държава, в която градското население е малобройно, а жилищният пазар &ndash; слабо развит. Повечето хора живеят при скромни битови условия и собствеността на модерно жилище е рядкост. Преди Втората световна война близо 80% от българите обитават прости двустайни къщи от кирпич (непечени тухли) в селските райони. Градовете са все още малки, а жилищата там &ndash; ограничени и достъпни главно за по-заможните. Масовото население живее в пренаселени селски къщи с по една-две стаи, често при многочленни домакинства. В тези условия понятието &bdquo;пазарна цена&ldquo; на жилище е относително &ndash; имотите рядко сменят собственик и по-скоро се предават по наследство или се строят самостоятелно от семействата.<br /><br />Икономическите сътресения между двете световни войни допълнително ограничават развитието на имотния пазар. Голямата депресия от 30-те години засяга и България &ndash; доходите спадат, което ограничава възможността за инвестиции в жилища. Държавата прави опити да подобри жилищните условия на работниците в градовете чрез строеж на т.нар. &bdquo;работнически жилища&ldquo;, но мащабът е малък на фона на нуждите. В края на 30-те години жилищната инфраструктура остава изостанала: повечето селски домове нямат елементарни удобства (над половината нямат кладенец за вода или вътрешна тоалетна). В този период стойността на недвижимото имущество расте бавно и основно отразява ценността на земята и стопанските постройки, а не толкова на самото жилище.<br /><br />Втората световна война (1939&ndash;1945 г.) донася нови разрухи. Макар България да не е бойно поле в пълния смисъл, бомбардировките през 1943&ndash;1944 г. нанасят щети на градове като София. След войната страната е изправена пред недостиг на жилища и нужда от възстановяване. Именно в този момент политическата система рязко се променя &ndash; установява се про-съветски режим, който ще преобрази не само икономиката, но и жилищния сектор.</p> <h3><br />Социализмът (1945&ndash;1989): държавен контрол, масово строителство и недостиг</h3> <p>След 1945 г. българската държава поема централизирана роля в икономиката и жилищното планиране. Частната инициатива в строителството на практика е заменена от планово развитие. Още в края на 40-те и началото на 50-те години много частни имоти (особено градски къщи и сгради) са национализирани. Законодателството ограничава правото на частна собственост върху жилища &ndash; на едно семейство се разрешава да притежава само едно основно жилище и една вилна (ваканционна) сграда. Държавата определя фиксирани цени на имотите и наемите, които са значително по-ниски от пазарните равнища. Покупко-продажбите са силно регулирани: гражданите могат да купят жилище само със специално разрешение и често трябва да чакат с години в списъци на чакащи.<br /><br />Тъй като урбанизацията се ускорява &ndash; особено през 60-те години с индустриализацията &ndash; правителството започва мащабно строителство на жилища, за да посрещне нарастващото градско население. Появяват се огромни квартали от панелни блокове (масово фабрично произвеждани стоманобетонни елементи), както и сгради тип ЕПК (едроплощен кофраж). Към 1989 г. над 60% от населението на страната вече живее в тези държавно построени жилищни комплекси. Държавните предприятия и учреждения разпределят апартаменти на своите работници според строго определени критерии &ndash; например семейно положение и трудов стаж. Цената на новопостроените апартаменти е дотирана от държавата и фиксирана &ndash; тристайно панелно жилище в края на 80-те официално струва около 20 000 лева, двустаен &ndash; ~14 000 лв., едностаен &ndash; около 9 000 лв.. Тези цени са достъпни спрямо тогавашните заплати (например средната заплата е около 200 лв.), но практически малко хора могат да се сдобият с жилище веднага. Обикновено се чака на опашка или се разчита на държавен жилищен кредит с ниска лихва от ДСК (държавната спестовна каса).<br /><br />Алтернативен неофициален пазар все пак съществува: ако някой желае да придобие жилище без чакане, трябва да плати значително по-висока &bdquo;черна&ldquo; цена. По неофициални данни в средата на 80-те един тристаен апартамент в центъра на София се продава нелегално за 40&ndash;50 хил. лева &ndash; повече than двойно над държавната му стойност. Тези суми са равностойни на десетки средни годишни заплати и отразяват огромното несъответствие между търсене и предлагане. Наемният пазар също е контролиран &ndash; наемите в края на 80-те са символични (например около 90 лв. на месец за стая и 280 лв. за цял тристаен апартамент), но свободни квартири практически няма извън разпределените от държавата.<br /><br />Държавният контрол през социализма постига значителен ръст в жилищния фонд &ndash; особено в градовете &ndash; но въпреки това недостигът не е преодолян. Много млади семейства живеят с родители или в малки гарсониери, докато чакат по-добро жилище. Жилищата са подценени в икономически смисъл, тъй като фиксираните цени не отразяват реалната полезност и търсенето. В края на 80-те години се е натрупал скрит потенциал за ценови скок: имотите са реално по-ценни, отколкото показват официалните цени, а гъстотата на населението в жилищата е висока. Всичко това създава предпоставки за значими изменения, когато пазарните механизми се завърнат.</p> <h3>Преходът през 90-те: либерализация, хиперинфлация и начало на пазара</h3> <p>С политическите промени от края на 1989 г. жилищният сектор навлиза в период на хаотична трансформация. Централизираното разпределение отпада, а собствеността се либерализира. Държавата бързо прехвърля голяма част от жилищния фонд в ръцете на гражданите: наемателите получават право да закупят държавните апартаменти, в които живеят, често на символични цени. Така в началото на 90-те години България преминава към един от най-високите дялове на частна жилищна собственост в Европа. Едновременно с това тече реституция &ndash; имотите, отнети от предишния режим (парцели, къщи), се връщат на бившите собственици или наследниците им. Това води до еднократно нарастване на предлагането на пазара: много реституирани градски имоти излизат за продажба, тъй като новите им собственици често нямат възможност или желание да ги стопанисват.<br /><br />Първите години на пазарна икономика обаче са белязани от икономическа криза, висока инфлация и несигурност, които подтискат както строителството, така и сделките. В началото на 90-те цените на апартаментите са изключително ниски, измерени в твърда валута &ndash; по спомени на брокери сделки са сключвани на цени от порядъка на 2&ndash;3 евро/кв.м за жилища в провинцията, а дори в София панелни жилища са се предлагали за около $100/кв.м през 1990 г. (в доларово изражение). Тези стойности отразяват комбинацията от свито търсене (населението обеднява, безработицата расте) и наскоро увеличено предлагане (приватизираните и реституирани имоти). В средата на десетилетието нестабилността достига връх &ndash; през 1996&ndash;1997 г. страната преживява хиперинфлация, при която цените на всички стоки, включително имотите, хвърчат нагоре в номинално изражение, а левът се обезценява драстично. Лихвените проценти тогава надхвърлят 1000% годишно, което на практика спира всяко банково кредитиране за покупки на жилища. Малцината сделки се реализират в брой (често в щатски долари) и на силно занижени реални цени &ndash; за притежателите на стабилна валута тези месеци са били възможност да придобият имоти срещу дребни суми.<br /><br />След въвеждането на валутен борд през 1997 г. и стабилизирането на лева, икономическата среда постепенно се подобрява. Макроикономическите реформи укротяват инфлацията до едноцифрени нива, възстановява се доверието и от края of 90-те започва бавен възход на жилищния пазар. Масовата приватизация приключва, хиперинфлацията е овладяна и политическата ориентация на страната към Запада (кандидатстване за НАТО и ЕС) прави България по-привлекателна за инвестиции. Все още обаче пазарът е в зародиш: доходите на населението са ниски, ипотечното кредитиране тепърва прохожда, а строителните фирми работят с ограничени средства. Цените в края на десетилетието остават далеч под нивата от времето на социализма, ако се преведат в световна валута. Но основите на един нов, пазарно ориентиран жилищен сектор вече са положени.</p> <h3><br />Бумът на свободния пазар (2000&ndash;2008): кредити, инвестиции и двуцифрен ръст</h3> <p>Началото на XXI век отбелязва първия голям подем на българския жилищен пазар в пазарни условия. Стабилният икономически растеж (над 4% годишно в периода 2001&ndash;2005) повишава доходите и увереността на домакинствата. Инфлацията е сравнително ниска, валутният борд гарантира предвидим курс, а банковият сектор &ndash; вече до голяма степен собственост на чуждестранни банки &ndash; започва активно да отпуска ипотечни кредити. Лихвените проценти, макар и високи по днешни стандарти, спадат чувствително спрямо 90-те и за първи път средната класа получава достъп до жилищни заеми. Появява се отложено търсене: много семейства, отлагали покупка през 90-те, сега се активизират.<br /><br />Успоредно с това, България се появява на радара на международните инвеститори в имоти. Около 2003&ndash;2004 г. чуждестранни купувачи &ndash; първоначално от Великобритания и Ирландия, по-късно и от Русия и други страни &ndash; започват да придобиват недвижими имоти в България. Ниските цени спрямо Западна Европа и очакваното присъединяване към ЕС правят българските ваканционни апартаменти по Черноморието и в ски курортите изключително атрактивни. Също така, след 2007 г. граждани на ЕС могат свободно да купуват и земя в България, което премахва последните пречки пред чуждите инвестиции в жилища. Чуждестранният интерес налива допълнително гориво в един вече загряващ пазар.<br /><br />Резултатът е безпрецедентен строителен и ценови бум. Между 2003 г. и 2008 г. цените на жилищата растат с двуцифрени темпове всяка година. Средните стойности на имотите в страната се увеличават номинално над три пъти за периода 2000&ndash;2008 г. В София и големите градове поскъпването е дори по-стръмно, тъй като там търсенето е най-концентрирано. Строителната активност достига рекордни нива &ndash; хиляди нови апартаменти и къщи се строят ежегодно. Предлагането обаче трудно смогва на бурното търсене. В разгара на този подем някои анализатори предупреждават за прегряване и формиране на имотен &bdquo;балон&ldquo;. През 2007 г. България става член на ЕС, което допълнително повишава оптимизма. Ипотечният пазар също експлодира &ndash; банките масово отпускат кредити с минимални изисквания, като кредитната експанзия поддържа ценовия ръст.<br /><br />Към 2008 г. е достигнат исторически връх: жилищата в България никога не са били по-скъпи в новата история до този момент. Но глобалните събития скоро обръщат тренда. Световната финансова криза от 2008&ndash;2009 г. бързо се пренася и на българския имотен пазар. Чуждестранните купувачи се оттеглят, кредитният поток рязко пресъхва, а икономиката изпада в рецесия. Бумът завършва драматично &ndash; след 2008 г. цените на жилищата в България падат с около 30&ndash;40% спрямо пиковите си стойности. Имаше период от няколко тримесечия на практически замръзнали сделки &ndash; продавачите не желаеха да свалят цените, а купувачите изчакваха по-добри оферти. В крайна сметка пазарът намери ново равновесие на значително по-ниски нива. Спадът беше повсеместен: най-засегнати бяха курортните и ваканционни имоти (където цените понякога се понижиха наполовина от пика), докато в големите градове корекцията беше по-умерена, но все пак значима. До края на 2010 г. средните цени на жилищата в страната се върнаха приблизително до нивата от 2005&ndash;2006 г., изтривайки годините на еуфоричен ръст. В реално изражение (коригирано с инфлацията) натрупаният ръст за десетилетието 2000&ndash;2010 г. се оказва около +69%, далеч по-скромен от номиналния, но все пак положителен &ndash; показател за това, че въпреки срива жилищата запазват част от придобитата си стойност.</p> <h3><br />Възстановяване и нов подем (2010&ndash;2020): втори цикъл на растеж при ниски лихви</h3> <p>След дъното в периода 2010&ndash;2012 г., имотният пазар в България постепенно излиза от стагнацията. Икономиката се стабилизира отново &ndash; след 2014 г. започва нов период на растеж, макар и по-умерен. Ключова роля изиграват макрофакторите: лихвените проценти достигат най-ниските си нива в новата история, а банковата ликвидност е висока. Като член на ЕС с валутен борд, България косвено се влияе от политиката на Европейската централна банка. През втората половина на 2010-те лихвите по ипотеките у нас паднаха до 3&ndash;4%, а впоследствие дори под 3% &ndash; едни от най-ниските в целия ЕС. Това значително повиши достъпността на жилищните кредити и стимулира ново търсене.<br /><br />От около 2014 г. насам започна постепенно поскъпване на имотите, което с всяка година набираше скорост. Пазарът навлезе във втори възходящ цикъл. Първоначално ръстът на цените бе плавен (5&ndash;7% годишно), подплатен от реално увеличение на доходите и подобряваща се заетост. Наличието на натрупани спестявания (в банковата система депозитите на домакинствата растяха), съчетано с ниската доходност на алтернативни инвестиции, насочи много хора отново към недвижимите имоти като сигурен актив. Започна да се проявява и недостиг в предлагането за някои сегменти: през годините след кризата строителството беше силно свито, което доведе до ограничено ново предлагане на жилища на пазара. Така около 2016&ndash;2017 г. в големите градове вече ясно личеше тенденцията &ndash; наличните качествени имоти се изкупуват бързо, а цените им полека надминават предкризисните равнища.<br /><br />Особено силно бе възстановяването в София, където концентрацията на икономически възможности привлича купувачи от цялата страна. До 2018 г. цените на столичните жилища надхвърлиха върха от 2008 г. и продължиха нагоре. Сходна беше картината в Пловдив, Варна, Бургас &ndash; макар и там нивата да останаха малко по-ниски от София, темповете на ръст бяха двуцифрени за няколко поредни години. Средно за страната в периода 2014&ndash;2019 г. жилищата поскъпваха с около 7&ndash;10% годишно. Този втори подем беше по-балансиран и продължителен от бумa през 2000-те. Липсваше елементът на масова еуфория и спекулативни чуждестранни покупки &ndash; пазарът се движеше основно от вътрешно търсене и подобрената икономическа среда (по-високи заплати, рекордно ниска безработица около 2018&ndash;2019 г.).<br /><br />Важен фактор бе и ограниченото предлагане: въпреки оживлението, броят на новопостроените жилища растеше по-бавно от нуждите. Строителните предприемачи бяха по-предпазливи след опита от 2008 г., а и се сблъскваха с недостиг на работна ръка и нарастващи разходи. Това доведе до ситуация, в която търсенето изпреварва предлагането &ndash; класическа рецепта за покачване на цените. Така към 2019 г. имотният пазар на практика достигна нов пик: сделки се сключваха активно, цените в основните градове достигнаха исторически максимум, но растежът все още изглеждаше подкрепен от фундаментални фактори, а не от прекомерна спекула.</p> <h3><br />Последните години: пандемията и след нея (2020&ndash;2025)</h3> <p>Началото на 2020 г. донесе неочакван шок под формата на пандемията от COVID-19. Първоначалният ефект върху жилищния пазар беше кратко замръзване &ndash; по време на локдауна много сделки се отложиха, огледите спряха, а несигурността накара някои продавачи временно да свалят офертите си. Очакванията за спад в цените обаче не се оправдаха; напротив, както в много страни по света, така и в България жилищният пазар показа изненадваща устойчивост и дори ускорение след първите пандемични вълни. Няколко фактора допринесоха за това: исторически ниските лихви по кредитите (които се запазиха ниски и през 2020&ndash;2021 г.), натрупаните спестявания на част от населението и промяната в предпочитанията към по-просторни жилища (много хора, работещи от вкъщи, решиха да търсят по-големи апартаменти или къщи с двор). Правителствените стимули и мораториумът върху кредитните вноски също смекчиха удара по домакинствата.<br /><br />Още през втората половина на 2020 г. пазарът се активизира и цените тръгнаха нагоре. През 2021 г. и 2022 г. този тренд се ускори значително &ndash; жилищата поскъпваха с двуцифрени темпове на годишна база. Според данни на Евростат, България е била сред лидерите в ЕС по ръст на цените на жилища през 2022 г., а през третото тримесечие на 2024 г. отбелязва дори най-високото квартално поскъпване в Съюза. Конкретно, до второто тримесечие на 2024 г. цените на новопостроените жилища у нас се увеличават с 15,6% на годишна база &ndash; скок спрямо ~9% годишно по-рано, и един от най-високите ръстове, наблюдавани в новата история. Това доведе цените до пореден исторически връх. Имоти, които преди десетилетие са се продавали за $50&ndash;60 хил., сега често надхвърлят &euro;100 хил. и повече, особено в София.<br /><br />Разбира се, тези темпове изпревариха значително нарастването на доходите, което повдигна въпроса за достъпността на жилищата. Показатели като съотношение цена/доход и цена/наем се влошиха &ndash; жилищата станаха по-недостъпни за средностатистическия купувач, отколкото преди няколко години. Някои домакинства се преориентираха към покупка на по-отдалечени локации или останаха на пазара на наеми. Данни от бранша сочат, че в края на 2024 г. около 20% от потенциалните купувачи са се отказали или отложили покупка заради прекомерно високите цени и по-трудното финансиране. От втората половина на 2022 г. започна постепенно повишение на лихвените проценти по ипотеките (след като ЕЦБ повиши основните лихви в отговор на инфлацията). Макар повишението да е умерено, това допълнително охлади най-горещия ентусиазъм. Пазарът навлезе в фаза на успокояване &ndash; ръстовете на цените към 2023&ndash;2024 г. се забавиха спрямо пика през 2022 г., а броят на сделките леко намаля.<br /><br />Не бива обаче да се драматизира &ndash; все още няма признаци на рязък спад. По-скоро българският жилищен пазар в началото на 2025 г. се ребалансира след бързия възход: продавачите стават по-склонни на отстъпки, а купувачите &ndash; по-внимателни в преценката. От фундаментална гледна точка част от натиска върху търсенето остава: трудовият пазар е устойчив, доходите (макар и изядени от инфлацията през 2022 г.) пак растат номинално, а жилищата продължават да се възприемат като защита срещу обезценяване на парите. Освен това предлагането не е неограничено &ndash; въпреки строителния бум последните години, предлагането на качествени жилища в големите градове е ограничено и много от новопостроените сгради се разпродават още &bdquo;на зелено&ldquo;. Всичко това предпазва цените от резки спадове.</p> <h3><br />Регионални различия и динамика на търсенето</h3> <p>Една от характерните черти на жилищния пазар в България е неговата силна регионална сегментация. Ценовите тенденции и нива в София и няколкото големи градове се различават съществено от тези в по-малките градчета и селските райони. През разглеждания 100-годишен период протича интензивна урбанизация: населението масово се придвижва от село към град. Ако в началото на XX век огромното мнозинство живее в селски общности, то към края на века над 2/3 от населението е градско. Този процес се отразява в жилищното търсене &ndash; големите градове (на първо място столицата София) постоянно изпитват недостиг на жилища, докато в много села постепенно остават празни къщи.<br /><br />В социалистическия период държавата се опита да разпредели промишлеността и населението относително равномерно, строейки жилищни комплекси и в по-малки градове. Въпреки това, след 1989 г. се ускори тенденцията на концентрация: София, Пловдив, Варна, Бургас привличат най-много инвестиции, работни места и съответно хора. Цените в тези центрове нарастват многократно, докато в части от Северозападна и Централна Северна България (регионите с население, мигриращо към столицата или чужбина) имотите губят стойност или остават неликвидни.<br /><br />За да илюстрираме разликите: в София средните цени са безпрецедентни &ndash; за 2015&ndash;2025 г. жилищата в столицата поскъпнаха трикратно (от ~715 евро/кв.м до ~2200 евро/кв.м средно). В другите големи градове увеличението също е значително &ndash; във Варна за същия период цената се вдигна от ~700 до ~1550 евро/кв.м, в Пловдив &ndash; от ~550 до ~1390 евро/кв.м. Т.е. за 10 години стойностите са повече от двойно по-високи в големите градски центрове. Обратно, в по-малките градове (областни центрове с намаляващо население) и особено в селата цените или са се повишили минимално, или дори са спаднали на фона на обезлюдяването. Например, в някои малки градчета в Северозапада все още могат да се намерят къщи за 10&ndash;15 хил. евро &ndash; сума, за която в София не може да се купи дори гараж.<br /><br />Разликата в ценовите нива между ядро и периферия се разширява през годините. Това е пряко следствие от демографските и икономически тенденции. Към 2021 г. населението на България е под 7 милиона (спад от близо 2 милиона души спрямо 1989 г.), но този спад не е разпределен равномерно &ndash; София запазва числеността си около 1.3 млн., докато много по-малки градове губят 20&ndash;30% от жителите си за няколко десетилетия. В селата картината е още по-тревожна: има десетки почти обезлюдени села, осеяни с празни къщи. Според преброяването от 2011 г. в национален мащаб е имало около 1,2 милиона необитаеми или вакантни жилища, което е над 31% от всички жилища в страната. В селските райони почти 43% от жилищния фонд стои празен, докато в градовете около 25% е вакантен. Тази парадоксална ситуация &ndash; много свободни жилища наред с недостиг в други сегменти &ndash; се обяснява с географското разпределение: празните домове са предимно там, където няма работа и хора, а недостиг има там, където се стичат хората.<br /><br />В София например жилищният фонд дори надхвърля броя на домакинствата, но пазарът остава скъп поради концентрацията на високи доходи, по-малки домакинства (повече жилища се търсят заради разпад на големи домакинства на самостоятелни) и инвестиционно търсене. Докато в запустелите региони дори изобилието от свободни къщи не може да съживи цените, понеже липсват купувачи. Урбанизационните процеси оказват и още един ефект: стремежът към големите градове оскъпява не само жилищата в тях, но и периферните райони около тях. Типичен пример е разрастването на София към околните села &ndash; там цените на земята и къщите също скочиха, превръщайки ги на практика в предградия. По черноморското крайбрежие също се обособиха локални &bdquo;горещи точки&ldquo; &ndash; градове като Несебър, Поморие, Балчик преживяха бум заради ваканционното строителство за чужденци, последван от застой след 2009 г. и сега известен известен оживление с нов тип купувачи.</p> <h3><br />Влияние на политики, финанси и инвестиции</h3> <p>Жилищният пазар не съществува във вакуум &ndash; той е тясно свързан с правителствените политики, банковия сектор и чуждестранните инвестиции. През разглеждания период ролята на държавата претърпява пълен обрат: от централния планов регулатор по време на социализма, до пазарен арбитър и регулатор в годините на прехода и членството в ЕС.<br /><br />Държавна жилищна политика: След 1989 г. държавата до голяма степен се оттегля от директното строителство на жилища. Социалните жилища (общински апартаменти за уязвими групи) днес съставляват под 3% от общия жилищен фонд &ndash; наследство от масовата приватизация на общинските жилища през 90-те. Това означава, че почти цялото предлагане зависи от частни инвестиции и пазарни механизми. Правителствените намеси са основно индиректни &ndash; чрез закони за устройство на територията, нормативи за строителство, данъчна политика и др. Трябва да се отбележи, че данъчната тежест върху имотите в България остава ниска (имотният данък е малък процент от стойността), което исторически стимулира притежанието на множество имоти и непродажбата на празни жилища. Така се получава феномен: хората държат пустеещи апартаменти (наследствени или закупени с инвестиционна цел), тъй като разходите за това са ниски, а надеждата за поскъпване &ndash; висока. Липсата на работещи политики срещу спекулативното незаето жилище допринася за дисбалансите между търсене и предлагане.<br /><br />Друга сфера на държавна намеса е регулирането на банковия сектор и кредитите. Банките и ипотечното кредитиране са ключов фактор за цените. До средата на 2000-те банковата система, вече стабилизирана и приватизирана, агресивно разширяваше жилищното кредитиране. След кризата от 2008 г. регулациите се затегнаха &ndash; въведоха се по-консервативни изисквания за кредитополучателите и по-високи капиталови буфери за банките. Българската народна банка следи внимателно ипотечния пазар и периодично издава препоръки (напр. за ограничаване на кредити с висок коефициент заем/стойност). Въпреки това конкуренцията между банките, особено в последните години на отрицателни лихви в ЕС, доведе до рекордно ниски ипотечни лихви у нас, както споменахме. Това, в комбинация с повишаването на доходите, подобри показателя за достъпност на жилище през 2015&ndash;2019 г. &ndash; месечната вноска по типичен ипотечен кредит съставляваше по-малък дял от заплатата в сравнение с преди. Но през 2022&ndash;2023 г. тенденцията се обръща &ndash; покачването на лихвите, макар и плавно, заедно с бързия ръст на цените, означава че достъпността отново намалява. В отговор някои банки и държавни институции обсъждат програми за улесняване на младите семейства (например гаранционни механизми за ипотеки с малък първоначален внесен капитал), но на този етап това не е масова практика.<br /><br />Чуждестранните инвестиции също оказват съществено влияние, особено в периода на подготовка за ЕС и малко след влизането през 2007 г. Най-прякото въздействие беше участието на чужди физически лица на пазара &ndash; например британските купувачи, които масово придобиваха селски къщи и ваканционни апартаменти около 2004&ndash;2008 г. Фирмени инвестиции също имаше: чуждестранни инвеститори финансираха строителството на цели комплекси (особено по морето и планинските курорти), очаквайки да ги продадат на европейски купувачи. Част от тези инвестиции изчезнаха след глобалната криза &ndash; някои проекти останаха недовършени. В последните години чужденците отново присъстват, но с по-малък дял и профилът им е различен (повече индивидуални купувачи от ЕС, семейства от Русия и Украйна търсещи втори дом, и дори малък брой дигитални номади, привлечени от ниските цени на живот). Политиките на ЕС за свободно движение на капитали и хора улесняват тези потоци: след 2012 г. вече дори не съществува ограничение за чужденци да купуват земя у нас, което премахна последната бариера. Като цяло, чуждестранните инвестиции придадоха волатилност &ndash; ускориха ръста в добрите времена, но и усилиха спада в лошите (пример е Черноморието, където оттеглянето на британските купувачи след 2008 г. доведе до срив в местните цени).<br /><br />Накрая, трябва да споменем и инфлацията като макрофон. България преживява различни инфлационни режими &ndash; от дефлационните 30-те, през социалистическата скрита инфлация (контролирани цени, но дефицити), до хиперинфлацията на 90-те и сравнително стабилните цени под валутен борд. Инфлацията ерозира реалната стойност на парите и традиционно насочва хората към вложения в реални активи като имотите. През 90-те именно страхът от обезценяване на спестяванията тласна мнозина да купуват долари или злато, но и недвижими имоти, като по-сигурен &bdquo;резерв&ldquo;. По-късно, в средата на 2010-те, когато инфлацията бе ниска (дори отрицателна в някои години), този мотив отсъстваше. В 2022 г. обаче потребителската инфлация рязко се покачи (над 14% средногодишно), и това отново изигра роля &ndash; много граждани предпочетоха да вложат парите си в жилище, за да ги предпазят от обезценяване. Така инфлационната вълна, комбинирана с евтините кредити, стана един от катализаторите на последния ценови скок. Впоследствие започналото затягане на паричната политика (вдигане на лихвите) цели да охлади именно тези прегряти пазари.</p> <h3><br />Перспективи и очаквания за жилищния пазар</h3> <p>Поглеждайки напред, възниква въпросът: накъде ще поеме българският жилищен пазар след всичко преживяно през последните 100 години? Естествено, точните прогнози са трудни, но могат да се очертаят няколко ключови фактора и тенденции:<br /><br /><strong>Демография и урбанизация:</strong> Населението на България продължава да намалява и застарява. Това по принцип би трябвало да намалява търсенето на жилища в национален мащаб. Обаче вътрешната миграция и промяната в структурата на домакинствата смекчават ефекта &ndash; хората ще продължат да се струпват в икономически активните центрове. Така че ще има свръхпредлагане в обезлюдяващите се райони (където още жилища ще пустеят) и недостиг в атрактивните градове. Политиката може да се намеси чрез стимули за развитие на средните градове, но това е дългосрочна задача. В близките години вероятно ще продължим да виждаме разслояване: висок и устойчив ценови рівнище в София и няколко големи града, умерени цени в второстепенните градове и символични стойности на имоти в периферията.<br /><br /><strong>Икономическа конвергенция и доходи:</strong> Ако българската икономика продължи да догонва средноевропейските нива, доходите ще растат, което дава възможност цените на жилищата също да се покачват в дългосрочен план (без да се влошава достъпността). Важно е съотношението цена/доход да не излиза извън разумните граници. В момента то вече е напрегнато &ndash; например съотношението цена на жилище в София към средна годишна заплата е сред най-високите в Европа. Ако доходите не настигат цените, пазарът ще срещне естествен таван &ndash; купувачите просто няма да могат да си позволят повече. Възможно е да видим забавяне на ръста на цените, докато доходите догонват.</p> <p><strong>Лихвена политика и еврозона:</strong> Навлизаме в епоха на по-високи лихви глобално, след десетилетие на евтин кредит. Ако лихвените проценти останат по-високи, това ще ограничи силно спекулативните надувания на цени &ndash; достъпът до кредит става по-скъп, съответно търсенето &ndash; по-умерено. България се стреми към влизане в еврозоната през следващите години. Някои наблюдатели предполагат, че приемането на еврото може временно да повиши цените на имотите (както са наблюдавали в други страни, където с премахването на валутния риск и спада на лихвите имотите поскъпват). В нашия случай обаче лихвите вече са фиксирани към еврото чрез борда, тъй че ефектът може да е по-слабо изразен. По-вероятно е евентуалното влизане в еврозоната да има психологически ефект &ndash; чужди инвеститори, фондове или граждани на по-богати страни биха гледали на българските имоти като по-сигурни активи, щом страната е в еврозоната. Това може да увеличи външното търсене, особено за първокласни имоти, и да подкрепи цените във високия сегмент.<br /><br /><strong>Състояние на съществуващия жилищен фонд:</strong> Не бива да се подценява въпросът за стареещите сгради. Огромна част от българските градски жилища са в панели и стари тухлени кооперации от 60-те, 70-те и 80-те години. Тези сгради наближават края на проектния си живот. В следващите 10&ndash;20 години ще бъде критично да се инвестира в тяхното укрепване, саниране или замяна с ново строителство. Това създава както рискове, така и възможности. Ако не се вземат мерки, качеството на жилищния фонд ще се влошава и това може да свали цените на най-старите и амортизирани имоти (кой ще плати висока цена за апартамент в блок, който е опасен или нефункционален?). От друга страна, национални програми за саниране (като започналата през 2015 г. програма за енергийна ефективност) могат да повишат стойността на обновените стари блокове и да удължат живота им. Също така, нуждата от подмяна на остарелите здания може да стимулира нов цикъл на строителство &ndash; например събаряне на стари панелки и издигане на модерни сгради на тяхно място. Това би активизирало пазара и би променило облика на цели квартали, но изисква сериозни инвестиции и добра координация между собственици, общини и строителни компании.<br /><br /><strong>Политическа и регулаторна среда:</strong> В бъдеще действията на държавата пак ще са от значение. Една възможна посока е въвеждане на по-строги мерки срещу спекулата &ndash; например по-високи данъци за втори и трети жилища, или стимули за продажба/отдаване под наем на празни имоти. Друга е насърчаване на наемния сектор &ndash; в момента България е страна на собственици (над 80% от домакинствата притежават собствено жилище), но това може постепенно да се промени, ако цените останат високи и хората търсят гъвкавост. Развитието на институционални инвеститори в жилищни наеми (каквито има в Западна Европа &ndash; фондове, притежаващи и отдаващи хиляди апартаменти) би могло да внесе ликвидност и професионализъм на пазара на наеми, макар че засега такъв тренд е в зародиш. Правителствените решения в областта на регионалното развитие &ndash; инфраструктурни проекти, зони за икономически растеж &ndash; също ще влияят: например нова фабрика или университет в даден град могат да обърнат миграционните потоци и да съживят местния жилищен пазар.<br /><br />Обобщено, жилищният пазар в България и занапред вероятно ще остане цикличен, нееднороден и чувствителен към външни и вътрешни фактори. Историята на последните 100 години ни учи, че периоди на възход неминуемо се редуват с корекции, а стойността на недвижимостите отразява по широк начин състоянието на икономиката и обществото. От едно бедно аграрно начало, през командна икономика с фиксирани цени, до глобализиран пазар &ndash; цените на българските жилища са извървели дълъг път. Днес те се измерват в хиляди евро на квадратен метър в София &ndash; промяна трудно въобразима за нашите прадеди. Но въпреки цялостния възход в номинално изражение, предизвикателствата остават: да се постигне баланс, при който жилищата са хем инвестиционно атрактивни, хем достъпни за населението; предлагането да отговаря на търсенето там, където е нужно; и жилищният фонд да бъде качествен и устойчив.<br /><br />За инвеститорите и икономистите извлеченият урок е, че недвижимите имоти в България следват логиката на икономическите цикли и структури: фундаментални фактори като демография, доходи и лихви в крайна сметка определят посоката, макар краткосрочно емоциите и очакванията да могат да я отклоняват. Перспективите пред жилищния пазар ще зависят от това доколко страната успява да задържи и привлича хора, да повишава благосъстоянието им и да интегрира пазара си със световните финансови потоци, без да губи контрол. Ако тези условия са благоприятни, историята подсказва, че в дългосрочен план цените на жилищата ще продължат възходящия си тренд &ndash; но вероятно с по-умерени темпове и подлежащо на временни корекции. След един век на драматични промени, българският жилищен пазар достига зрялост, в която опитът от миналото може да служи като ориентир за бъдещите развития.</p>

Абонирай се за нашия бюлетин

Запознай се с актуалните тенденции на жилищния пазар у нас